Sillbyssan igen

Kungsviken – Vasholmarna -Kungsviken 17 M

Idag kom sonen Magnus med Julia och hennes kompis Miriam på besök. Och så hunden Siri förstås.

Det var strålande sol men ingen vind. Så vi bestämde att gå för motor ut till Vasholmarna.

Alla ska ha flytväst

Jag tänkte att så här mitt i veckan borde det finnas gott om plats. Men där tog jag fel. Det fanns ett hål åt oss där en båt nyss lämnat. Och förstorar man bilden nedan kan man även se alla master vid öarna bortom oss.

Sillbyssan, här ligger vi packade som sillar

Det var 20 grader i vattnet så tjejerna passade på att bada några gånger.

Bad och vattenlek

Skulptur i Pilane

Idag fortsatte med ännu en utflykt i närområdet. Det blev en tur till Skulptur i Pilane som är en konstutställning och en skulpturpark på nordvästra Tjörn. Lika mycket folk här som vid Tjurpannan igår.

Någon som tappat huvudet?
Kan det här vara det saknade huvudet?

Sedan blev det lunch på Margaretas kök och skafferi på Sundsby säteri. Mycket folk även där.

Kuling vid Tjurpannan

Vi gjorde en utflykt med bil till Tjurpannans naturreservat. Det var mycket folk trots (eller på grund av) den hårda vinden. De få seglare som var ute kom söder ifrån med bara försegel och då ofta till stor del inrullat.

Störtregn och översvämningar

Nu har vi haft två nätter med riktiga oväder med åska och regn. Igår natt kom det 40 mm har i Kungsviken. Den senaste natten 80 mm. Det innebar bortspolade vägar och översvämningar. Avloppen trycktes upp bakvägen. Vår serviceanläggning var helt översvämmad. Vägen till Kungsviken stod under vatten. Enligt uppgift som mest med en meter.

Vägen till Kungsviken. När vattnet stod som högst översteg det elskåpet till vänster.

Men dagen har varit lugn och solig.

Tillbaka till Kungsviken

Skagen – Kungsviken 47 M

Mycket gynnsam vind. Vi satte segel inne i Skagens hamn och tog ned dem i Kungsviken efter 47 M segling.

Det var ändhållplatsen för den här seglingen till Danmark. Vi startade från Vrångö 22 juli. Gjorde besök på Läsö (2 dagar), Säby, Hirsholm och Skagen (2 dagar) innan vi gick tillbaka till Kungsviken idag. En tur på 122 M. Imorgon ska det bli heldagsregn och hårdare vind.

Skagen

Hirsholm – Skagen 16 M

Den 26 juli seglade vi vidare till Skagen. En bekväm slör. Väl framme blev vi förvånade över hur förhållandevis lite båtar det var. Det fanns flera platser utan att behöva ligga utanpå någon annan. Vi hittade en bra plats med stäven mot kaj och akterankare.

På kvällen kom det ett rejält regn och åskväder. Men ändå var vi nog bara i kanten av ovädret. Åskan var aldrig närmre än 10 km. Vi hörde också på nyheterna att många ställen i Sverige var drabbade. Som t.ex. Kristianstad, Trosa, Kalmar, Vänersborg med flera.

Öl och smörrebröd

Den 27 juli hade vi liggedag i Skagen. Lite promenader i stan och öl och smörrebröd på en av restaurangerna. Men det var mycket hett även denna dag så skuggan var att föredra. Det kom även kraftigt regn och åska på håll denna kväll.

Hirsholmarna – Danmarks nordligaste öar

Säby – Hirsholm 10 M

Hirsholmarna är Danmarks nordligaste öar och ligger 7 km nordost om Fredrikshamn. Det är bara Hirsholm som man får gå iland på. De andra är fredade områden.

Hirsholm

I dag (2020) är det en fast boende på ön. Tidigare har det bott över 200 personer på ön. Hirsholmarna är världsarv sedan 1977.

Tobisgrissla med fångst

Fågellivet är rikt. De vi kom närmast var tobisgrisslan. Ett stort antal satt på ena piren i hamnen.

Säby

Läsö – Säby

Varmt och dåligt med vind. Det blev genua och motor till Säby. Vi fick en bra båtplats mitt för Jacobs fisk och skaldjursrestaurang, men det var fullbokat till kvällen.

Säby hamn

Det blev en promenad i stan, men det var så varmt så det var skönast i båten.

Senare på kvällen gick vi till Jacobs andra matställe. Mer som take away men de hade också bord utanför där vi satt.

Saltet från Läsö

Idag har vi haft liggedag. Vi tog bussen till saltsjuderiet som ligger på sydsidan av ön.

Det salthaltiga vattnet för sjuda i kar tills vattnet avdunstat och bara saltet är kvar.

Læsø Salt är ett smakrikt salt med nästan tusenåriga anor. Redan under medeltiden startade munkar saltsjuderi på Läsö. Men efter drygt 500 års framgångsrik saltproduktion upphörde verksamheten abrupt efter ett kungligt beslut. Vid sjudningen gick det åt stora mängder ved och i slutet av 1600-talet var i stort sett all skog avverkad.

Saltproduktionen föll i glömska – men väcktes återigen till liv efter några arkeologiska utgrävningar på senare tid. Saltsjuderiet återuppbyggdes efter gammal förebild av en skara entusiaster och 1991 såg Læsø Saltsyderi dagens ljus. Men nu hade landhöjningen gjort sitt och det salthaltiga grundvattnet får hämtas fler kilometer längre söderut.

Här en brunn med salthaltigt grundvatten 6-8%

Vi tog en guidad tur ut till saltbrunnarna.